Ut i det blå…

Togtur til Dalsmeny og båt-/sight-seeingstur på elven «Firth of Forth» sto på programmet i dag. Båten skulle gå fra Hawes Pier i South Queensferry kl 12.15. Billetter både til buss, tog og båt var kjøpt og betalt, men bare bussbilletter via app var tilgjengelige. De andre billettene måtte hentes ut på henholdsvis jernbanestasjonen og på billettkontoret i South Queensferry.

Siden dette var en tur ut i «det ukjente» ønsket vi å ha god tid. Første etappe var  å ta bussen fra bussholdeplassen rett over gata Haymarket jernbanestasjon for å ta toget kl 10.23. Bussen skulle være der 9.38 og vi sto der og sto der og ingen buss kom, først et par minutter over 10 dukket bussen opp. Begynte å bli ganske stresset da vi ankom Haymarket, hvor vi skulle plukke opp togbillettene, 5-6 minuter før toget vårt skulle gå. Starten på turen hadde ikke vært helt etter planen – MEN – det skulle snart vise seg at dette bare var begynnelsen på en dag da det meste gikk galt!

Det viste seg nemlig at jeg hadde glemt å ta med meg kortet som billettene var betalt med – og uten det fikk jeg ikke utlevert noen billetter. Veldig irriterende der og da, og jeg overveidde å kjøpe nye billetter på stasjonen, men så kom jeg plutselig på at det ikke bare var kortet som var glemt, men også billettene til båten!

Ikke noe annet å gjøre enn å reise tilbake til leiligheten å hente kort og båtbilletter, heldigvis slapp vi å vente lenge på bussen tilbake, den kom etter 4-5 minutter. Spørsmålet var nå om vi kunne klare å rekke fram til South Queensferry i tide, eller om vi måtte se oss om eter en taxi.
Også bussen tilbake til Haymarket var «venner» med oss, vi slapp å vente mer enn 2-3 minutter. 55 minutter etter forrige besøk var vi tilbake på stasjonen og med riktig kort var det ingen problemer med å hente billettene – og toget til Dalmeny var akkurat på vei inn på stasjonen da vi kom ned på perrongen – og vi hadde fremdeles tre kvarter på oss til båten gikk fra South Queensferry.

Togturen gikk greit, men ingen henvisningsskilt til Hawes Pier når vi kom ut fra stasjonsområdet i Dalmeny, heldigvis fant vi noen og spørre og snart var vi på vei på en smal sti gjennom et skogholt.

Ny utfordring! Denne gang i form av en l-a-a-ang trapp, med to par dårlige knær hadde vi gjerne vært forut! Men noen annen vei fantes ikke så ned måtte vi – og det viste seg at vi også måtte opp igjen samme vei!

Trapp-Dalmeny

Trapp mellom Dalmeny jernbanestasjon og South Quensferry! Dårlige knær likte ikke denne utfordringen tur/retur!

Vi klarte det! Endelig nede denne siste utfordringen hadde vi fremdeles 20 minutter til båten gikk – og vi fant billettkontoret selv om vi gikk forbi ved første forsøk!
Så var det tid for 1 1/2 time sight-seeing på «Firth of Forth» og 1 1/2 times opphold på øya Inchcolm.

InchcolmKloster

Inchcolm kloster – «Iona of the east» – fra båten

Cruiset  ble avsluttet med en rundtur under de tre broene som i dag krysser «Firth of Forth» i Queensferry. Det har vært fire, men den fjerde og siste ble tatt av en storm 6 måneder etter at den åpnet!

ForthBilbro (2)

Queensferry Crossing – motorveibro

Hengebroa, som sto ferdig i august 2017, er 2,7 km lang og er verdens lengste hengebro med 3 tårn.

Broa brukes i dag av offentlige transportmidler som buss og taxi, videre motorsykler – og sykkelister og fotgjengere.

ForthBilbro (3) – Kopi

ForthFotgjengerbro (3)

Forth Road Bridge – i dag stengt for ordinær biltrafikk, åpen for offentlig transport og som sykkel- og fotgjengerbro

The Forth Road Bridge, som sto ferdig i  september 1964, har et hovedspenn på 1006 meter mellom de to tårnene og brokonstruksjonen i sin helhet har en lengde på 2,5 km. Broa var den fjerde lengste i verden og den lengste utenfor USA da den sto ferdig.

ForthFotgjengerbro (2)

Den tredje og siste av dagens broer er en knallrød jernbanebro med svært spesielt utseende! Dessverre, på grunn av sol yter ikke fargen på bildet under rettferdighet til rødfargen!

ForthJernbanebro

The Forth Bridge – jernbanebro, et viktig ledd for direkte tog mellom London og Aberdeen

Jernbanebroa «The Forth bridge», som åpnet i mars 1890, er et flott eksempel på viktoriansk ingeniørkunst. Totallengde på broa er 2 467 meter og hoveddelen av broa, mellom de to «murtårnene» i hver ende, måler 1 630 meter.

53 000 tonn stål og 6,5 million klinker ble benyttet for å bygge ståldelen av broa, mens det til «pilarene», som bærer broa i begge ender, ble brukt over 90 000 m3 betong. Pilarene er i tillegg kledd med stener hugget av 60 cm tykke granitt. Byggingen av broa har bidratt til en ubrutt «East Coast» jernbane fra London til Aberdeen og 200 tog kjører over broa daglig.

ForthBroer (8)

På vei under Forth Road Bridge med Forth Bridge i bakgrunn

«Forth Bridge» ble innlemmet på UNESCO verdensarvsliste i juli 2015.

Ble du nyssgjerrige og ønsker flere opplysninger om broene over «Firth of Forth»? Du finner det på broenes egen hjemmeside «The Forth Bridges«.

ForthBridge-Memory

Dette flotte bildet av Forth Bridge fant jeg på en minneside over de som døde under byggingen av broa – http://www.forthbridgememorial.org.uk

Om Berit

Pensjonist bosatt i Oslo, glad i å reise i inn- og utland alltid med fotoapparatet parat på utsikt etter motiver.
Dette innlegget ble publisert i Reiseblogg. Bokmerk permalenken.