Reisen til Lofoten…

Lyst til å bli med til Lofoten?
Denne siden er fra reisen til Lofoten sommeren 2017. Dessverre var ikke været det helt store, men noen bilder er det blitt så kom inn og  bli med da vel!?

Jeg blir aldri lei av naturen i Lofoten – og siden første besøk i 1975 har sommerferien omtrent hvert 4. – 5. år gått til Lofoten. Feriebolig er leid flere steder i Lofoten, blant annet Å og Tind, samt Svolvær og Laukvik, men etter at vi oppdaget de gamle restaurerte buene i rorbuanlegget på Sakrisøy i 2003, bildet under tatt i 2003, har vi hatt Sakrisøy som base.

2-0sakrisoy

Sakrisøy rorbuanlegg med fjellene langs Kjerkefjorden i bakgrunn

Lørdag 24. juni var bilen ferdig pakket og vi var klare for sommerens tur som var den 9. turen nordover. Ulik tidigere år skulle vi denne gang ta det med ro både opp og ned og første etappe gikk til Løten for å ta veien over Vangsåsen til Brumunddal og deretter videre til Lillehammer som var første overnattingssted. Det var noen år siden vi hadde kjørt denne veien så vi så fram til turen, men været var ikke på vår side – surt og grått, noe det stort sett var hele veien opp til Bodø – så det ble få stopp og dårlig med bilder fra de første etappene nordover.

Som sagt få bilder fra de første etappene, men jeg deler gjerne bildene som jeg tok på min morgentur langs Mesna! Egentlig hadde jeg bare tenkt å ta en rask morgentur i Lillehammers gater, men da jeg oppdaget en gjengrodd trapp som førte ned til en like gjengrodd sti langs Mesna rett bortenfor hotellet måtte jeg bare gå på oppdagelsestur!

Vi er ikke spesielt glade i «fartsetapper» som E6 så etter en god natts søvn valgte vi «gamleveien» fra Lillehammer til Øyer og diverse andre sideveier fram til Ringebu hvor vi tok Friisveien over Ringebufjellet til Atnedal og etter hvert Grimsdalen tilbake til Dovreskogen/Dombås.

Som «vanlig» skal vi en tur innom hjemmekoselige Hjelle seter på Dovre, vårt faste stoppested på vei nordover, for lunsj/middag. Rømmegraut med spekemat er en del av det faste ferieritualet og ferien starter først når vi svinger inn på tunet på Hjelle.
Bildet under er hentet fra Hjelles hjemmeside – http://www.hjelleseter.no.

hjelle

Turen over Dovre og videre til Til Trondheim, gikk radig. Været var grått og surt med hyppige regnskurer så det inviterte ikke til kaffepauser selv om vi som vanlig hadde med oss kaffe på termosen.

Vi hadde satt av to dager i Trondheim, men været var heller ikke her på vår side, men noen rusleturer mellom regnskurene ble det.
Blant annet besøk i Nidarosdommen og en rusletur langs Nidelva som ble avsluttet med lunsj på koselige Vertshuset Grenaderen beliggende bak Erkebispegården..

Fremdeles grått og trist vær da vi onsdagsmorgen satte oss i bilen i Trondheim og startet på nest siste etappe til Mosjøen, men det viste seg snart at vi endelig hadde lagt gråværet bak oss og jo lenger nordover vi kom jo bedre ble været!

Vanligvis når vi kjører E6 er turen  inndelt i 3 etapper: 1. overnatting Trondheim, 2. overnatting Mosjøen og 3. og siste stopp Bodø før ferje over til Moskenes tidlig neste morgen.
De første årene vi var nordover var vi yngre og sprekere, og økonomien noe mer anstrengt enn den er i dag, og bilen var full av campingutstyr som telt og soveposer og vi lagde mat på primus underveis.  Overnattet gjorde vi der det måtte passe seg enten telting i utmark, eller som i  Mosjøen, i utleiehytte på campingplass.

Som på tidligere turer nordover skulle vi også i år overnattet i Mosjøen, en liten handels- og industriby med ca 10 000 innbyggere som ligger midt på Helgeland og er senter i Vefsn kommune. Byen ligger også nøyaktig midt i Norge på veien mellom Lindesnes og Nordkapp.

Målet i Mosjøen var Nord-Norges eldste hotel, Fru Haugans hotel, etablert i 1794. Hotellet, som vi for første gang besøkte i 2013, ligger ved elva Vefsnas bredd og har vært drevet av 5 generasjoner kvinner fra samme slekt siden 1885.

Hotellet har vokst endel siden vi benyttet det første gang og det har i dag  129 rom og 2 restauranter og 2 barer. I hotellets eldste del finner du den lille, intime gourmetrestauranten Restaurant Ellen, som serverer mat inspirert av verdenskjøkkenet laget av de beste råvarer fra nord, og Fruen bar, begge i tidstypisk utforming med gammeldagse møbler og tapeter.
I det nyeste tilbygget i lokaler ut mot elva finner du Hjørnet bar med stor uteservering og direkte utgang til den store hotellhagen.

Bildene under er fra hotellets hage.

Selv om byen er liten og unnselig, bør du ta deg en tur innom i stedet for å kjøre forbi.
I Sjøgata finner du nemlig, i tillegg til et hjemmekoselig hotell med flott hageanlegg og restauranter som kan tilby kjempegod mat, også historisk trehus­bebyggelse som ligger som et perlekjede langs elvebredden.
Her finnes også kafeer, små spennende butikker, galleri og museum. Bildene under er fra Sjøgata.

Fra Mosjøen er det kort vei til Helgeland­kystens unike skjær­gård og til isbreer på indre Helgeland, samt at området har et stor­slagent turterreng, bl.a. Reinfjellet og Lomsdal-Visten nasjonalpark.

Etter en rask frokost satte vi oss igjen inn i bilen og satte kurs mot Saltfjellet og Bodø.

Bildet til venstre viser utsikten fra en rasteplass vi fant langs Skjerstadfjorden, mens bildet til høyre er fra en koselig rasteplass vi fant på veien mellom Mosjøen og Mo i Rana.